1950年代に当時のアメリカでは主流だった抽象表現主義とは異なる、赤や青、黄などの鮮やかな純色パネルを組み合わせた色相対比による表現を展開する「ハード・エッジ派」の第一人者といわれていたアーティスト、エルズワース・ケリー(1923-2015)の作品集。本書は彼が1954年の秋に制作された『スケッチブック23』を再現した複製本。初めて公開されたこれらの図版の数々によって、彼のキャリアの黎明期における作業プロセスを垣間見ることができる。『スケッチブック23』のインスピレーションは、ケリーがバスに乗っているときに生まれた。本のページ全体に映る影に着想を得た彼は、鉛筆を取り出し、影の輪郭をページに直接記録した。 スタジオに戻ると、そのスケッチブックにインクでスケッチを展開し、バリエーションを試したり、影の形を切り取ったり重ねたりして制作し始めた。 これらの白黒の素描は、1957 年にホイットニー美術館が購入したケリーの最初の作品であり、彼の最も有名な作品など、より大きな作品の素材となっている。
Unlike the abstract expressionism that was the mainstream in the United States in the 1950s, he is a leading figure of the "hard edge school" who develops expressions based on color relative ratios that combine vivid pure color panels such as red, blue, and yellow. A collection of works by Ellsworth Kelly (1923-2015), a famous artist. This book is a reproduction of "Sketchbook 23" produced by him in the fall of 1954. These illustrations, published for the first time, offer a glimpse into his working process at the dawn of his career. The inspiration for Sketchbook 23 came while Kelly was on a bus. Inspired by the shadows cast across the pages of a book, he took out a pencil and recorded the contours of the shadows directly on the page. When he returned to the studio, he developed ink sketches in his sketchbook and began experimenting with variations, cutting and layering shadow shapes. These black-and-white drawings were Kelley's first works, purchased by the Whitney Museum of American Art in 1957, and are the subject of much larger works, including some of his most famous works.
ブックデザイン:Steidl Design/Sarah Winter
スリップケースデザイン:Purtill Family Business after Laszlo Moholy-Nagy
出版社 publisher:Matthew Marks Gallery/Steidl Publishers
刊行年:2007 First edition
ページ数 pages:
サイズ size:H268×W190mm
フォーマット format:ハードカバー/hardcover
言語 language:英文/English
付属品 attachment:函/slip case
状態 condition:経年並みです。/good.