莫毅(Mo-Yi)は独学で写真家としてのキャリアをスタートさせた中国では非常に稀有な写真家の一人。彼は1980年代に望遠レンズを用い、街を「掃蕩」するような手法で、写真の真実性を模索しつつ自己表現を展開する。政治のための写真を否定し、社会の真実を伝えようとする目的からスタートした中国伝統のドキュメンタリー写真「紀実写真」とは一線を画し、街や人を被写体としながらも自身の心の動きを表現したスタイルは、当時の中国写真界では前例のない作品だった。
本書は2016年に禅フォトギャラリーから出版された写真集『
莫毅 1983-89』の続編で、前作で収録されなかった1990年代から2000年代にかけて制作された作品で構成されている。赤いフィルターをつけたフラッシュを用いて撮影された5つのシリーズ「有紅色的風景(赤い風景)」、「紅色電線桿(赤い電柱)」、「紅色閃光燈ー我是一隻狗(赤いフラッシュー私は1匹の犬)」、「崇子的紅裙子ー走過北京(崇子の赤いスカートー北京を歩く)」、「有紅光閃現的洛里昂ー關於那裡的徳軍基地和西班牙要塞(赤い閃光のロリアンードイツ軍基地とスペイン要塞)」を一冊にまとめていることもあり、写真集全体から鮮やかで様々な"赤"が溢れ出ている。この頃の莫毅は、最も気持ちが落ち込み、反抗的であった時期であり、伝統的な写真から離れ新しいテクニック、新しい方法を生み出した時期でもあった。もがきぶつかりあう過程の中から導きだされたこれらの赤いフラッシュには、彼の感情的な表出の視覚化が見事に結実している。
Mo-Yi is one of the rarest photographers in China who started his self-taught career as a photographer. In the 1980s, he used a telephoto lens to "sweep" the city and develop self-expression while exploring the truth of photography. It is different from the traditional Chinese documentary photography "Kimi Photo", which started with the purpose of denying photographs for politics and trying to convey the truth of society, and while taking the city and people as subjects, the movement of one's heart. The style that expressed was an unprecedented work in the Chinese photography world at that time.
This book is a photo book published by Zen Foto Gallery in 2016 "
Mo Yi 1983-89 span> " and consists of works produced from the 1990s to the 2000s that were not recorded in the previous work. Five series "Red Landscape (Red Landscape)", "Red Electric Utility Pole (Red Utility Pole)", "Red Flash Light-I'm One Ship" (Red Flash-I), five series shot using a flash with a red filter. Is a dog) ”,“ Takako-like Red Ryoko-Running Beijing (Takako's red skirt-walking in Beijing) ”,“ Ari-Kou Flash Flash Rakuri-Kou-Dejun Restaurant Wasai Team Fang Fortress (Red Flash Flash) Lorient-German Base and Spanish Fortress) ”is put together in one book, and the whole photo book is full of vivid and various" reds ". At this time, Mouki was the most depressed and rebellious period, and it was also the time when he moved away from traditional photography and created new techniques and new methods. These red flashes, derived from the struggling process, brilliantly bear the visualization of his emotional expression.
編集・デザイン:羅苓寧/Amanda Ling-Ning Lo
印刷:東京印書館
プリンティング・ディレクター:高柳昇
出版社 publisher:禅フォトギャラリー/Zen Foto Gallery
刊行年 year:2017
ページ数 pages:
サイズ size:H154×W214mm
フォーマット format:ハードカバー/hardcover
言語 language:英文/中文/部分的に和文-English/Chinese/Japanese in some parts
付属品 attachment:プラスチックカバー/plastic wrapper.
状態 condition:新品です。/new.