莫毅(Mo-Yi)は独学で写真家としてのキャリアをスタートさせた非常に稀有な存在。彼は1980年代に望遠レンズを用い、街を「掃蕩」するような手法で、写真の真実性を模索しつつ自己表現を展開する。政治のための写真を否定して、社会の真実を伝えようとする目的からスタートした中国伝統のドキュメンタリー写真「紀実写真」とは一線を画し、街や人を被写体としながらも自身の心の動きを表現したスタイルは、当時の中国写真界では前例のない作品を発表した。
本書は禅フォトギャラリー(日本)で開催された彼の1980年代の作品を紹介した展示に合わせて制作された写真集で、最初期にあたる『風景』『父親』シリーズの他に、行き交う人々を多重露光で写し、都会生活の疎外感を表現した実験的プロジェクト『騒動(別名:我虛幻的城市)』、カメラを後ろ襟の部分に置き、レンズを後方に向け、5歩歩くごとに1度シャッターを切る手法から生まれた彼の代表作『1m,我身後的風景』、そして天安門事件後に乗車したバスの車内を撮影した『搖蕩的車廂』から123点を収録している。中国写真史の中でも重要な存在だといえる莫毅の作品集のなかでも、この1980年代のキャリアを包括した書籍は国内外を含めても初の試みとなる。巻末には写真家自身、写真家・北井一夫、マーク・ピアソンによるテキスト(和英中併記)、さらに中国の社会的な動きと写真家個人の活動を追える年表も付記されており、資料的な価値も高い。
Mo-Yi is a very rare person who started his career as a photographer by himself. In the 1980s, he used a telephoto lens to "sweep" the city and develop self-expression while exploring the truth of photography. It is different from the traditional Chinese documentary photography "Kimi Photo", which started with the purpose of denying photographs for politics and trying to convey the truth of society. The style that expresses movement presented works that were unprecedented in the Chinese photography world at that time.
This book is a collection of photographs created in conjunction with an exhibition introducing his works from the 1980s held at Zen Photo Gallery (Japan), and in addition to the earliest "Landscape" and "Father" series, multiple people come and go. An experimental project "Fuss (also known as I & # 34395; Phantom Castle City)" that expresses the feeling of alienation in urban life by exposing it, placing the camera on the back collar, pointing the lens backwards, and walking every 5 steps. It contains 123 points from his masterpiece "1m, self-portrait landscape", which was born from the technique of releasing the shutter once, and "The 萖蕩 -like car 廂", which was a photograph of the inside of the bus that he got on after the Cheonanmen incident. This book, which covers the career of the 1980s, is the first attempt in the collection of works by Mitsuru, who can be said to be an important figure in the history of Chinese photography. At the end of the book, there is a text by the photographer himself, photographer Kazuo Kitai, and Mark Pearson (both in Japanese, English, and Chinese), as well as a chronological table that tracks the social movements of China and the activities of individual photographers. The value is also high.
編集&アート・ディレクション:羅苓寧(アマンダ)
翻訳:石塚洋介、小出彩子、邱徳怡、羅苓寧
英語校閲:マーク・ピアソン
中国語校閲:李威儀
印刷:東京印書館
プリンティング・ディレクター:高柳昇
出版社 publisher:禅フォトギャラリー/Zen Foto Gallery
刊行年 year:2016
ページ数 pages:144
サイズ size:H155×W220mm
フォーマット format:ハードカバー/hardcover
言語 language:和文/英文/中文-Japanese/English/Chinese
付属品 attachment:カバー/dust jacket.
状態 condition:新品です。/new.