印刷メデイア上でカラー表現の技術的な可能性が次第に広がりを見せ、テレビの国内放送がスタートした1950年代に、デザイナーと写真家の協働を通じ、新しい集団創造のかたちを探ろうと1953年に結成されたのが「グラフィック集団」である。この集団は瀧口修造が名付け親となった「実験工房」とも近しい間柄であり、メンバーは大辻清司、石元泰博、辻彩子、土方健介、樋口忠男、八木治、杵島隆、北代省三など錚々たるメンバーだった。瀧口は当初から顧問として関わっている。本書はタイトルすら記載されておらず、手のひらサイズの豆本4冊を四角く切り抜かれた函に収納した造本。写真は樋口忠男、杵島隆、北代省三の三名が担当し、ディレクションは北代一人で行っている。主に女性のヌード写真を中心に、街の風景、木やガラスといった素材のディティールなどを組み合わせたレイアウトで、1960年に発行されたとは思えないほど非常にお洒落な雰囲気がある。ちなみに発行部数は1000部だったが、一般販売はせず、彼らの仕事のプロモーションとして無料で配布された。金子隆一氏著『
日本写真集史』所収の一冊。
In the 1950s, when the technical possibilities of color expression on printed media gradually expanded and domestic television broadcasting began, the Graphic Group was formed in 1953 to explore new forms of collective creation through the collaboration of designers and photographers. This group had a close relationship with Shuzo Takiguchi named "Experimental Workshop(JIKKEN KOBO)", and the members were prominent members such as Kiyoji Otsuji, Yasuhiro Ishimoto, Ayako Tsuji, Kensuke Hijikata, Tadao Higuchi, Osamu Yagi, Takashi Kijiima, and Shozo Kitadai and more. Takiguchi has been involved as an advisor from the beginning. This book does not even have a title, and is made up of four palm-sized miniature books stored in a square box. Tadao Higuchi, Takashi Kijiima, and Shozo Kitadai are in charge of photography, and Kitadai is the only director. The layout is mainly centered on nude photographs of women, combined with details such as city scenery and materials such as wood and glass. By the way, although it had a circulation of 1000 copies, it was not sold to the general public, but was distributed free of charge as a promotion of their work. One of the books included in "
JAPANESE PHOTOBOOKS OF THE 1960s AND '70s" by Ryuichi Kaneko.
編集:グラフィック集団
写真:樋口忠男、杵島隆、北代省三
ディレクション:北代省三
限定1000部ナンバー入り:Limited edition of 1,000 copies with numbering
出版社 publisher:記載なし/unknown
刊行年 year:1960
ページ数 pages:41+44+46 works
サイズ size:H83×W80mm
フォーマット format:ソフトカバー/softcover
言語 language:
付属品 attachment:函/slip case
状態 condition:函少傷み。/slightly damaged on the slip case.