本書はかつて新宿・四谷に存在していた自主ギャラリー、「フロッグ(FROG)」の季刊誌の第2巻第4号(通巻第16号)。ギャラリーがオープンした1989年1月の第一号に始まり、各月1冊のペースで刊行され、廃刊となった1991年10月まで、合計で34巻が存在する。島尾伸三、上野修、鈴木志郎康、飯沢耕太郎、金子隆一、伊藤俊治など写真家、写真評論家らが論考やエッセイを誌面に提供していた。その他にも当時同ギャラリーで開催の展示告知、他ギャラリーの展示情報、オススメの音楽や新刊案内など情報誌的な役割もあった。誌面名も「FROG Film ROund Gallery LETTER」から始まったが、その後「FROG Film ROund Gazette」へ変更されている。薄い冊子という形態だが、当時のギャラリー活動を知る貴重な資料と言える。
This book is Vol. 2, No. 4 (Volume 16) of the quarterly magazine of "FROG", an independent gallery that once existed in Shinjuku and Yotsuya. Beginning with the first issue in January 1989, when the gallery opened, it was published at a pace of one issue each month, and until October 1991, when it was discontinued, there are a total of 34 volumes. Photographers and photo critics such as Shinzo Shimao, Osamu Ueno, Shiroyasu Suzuki, Kotaro Iizawa, Ryuichi Kaneko, and Toshiharu Ito contributed articles and essays to the magazine. In addition, it also served as an information magazine, such as announcements of exhibitions held at the same gallery at the time, information on exhibitions at other galleries, recommended music, and information on new books. The magazine name also started with "FROG Film ROUND Gallery LETTER", but has since been changed to "FROG Film ROUND Gazette". Although it is in the form of a thin booklet, it can be said that it is a valuable material for learning about gallery activities at the time.
18年前の視線をのぞき込む 柏木博
視覚的快楽の共有 島尾伸三
LittleGallery Photo Laboratory
主観主義の隘路(2)戦後写真史ノート4 飯沢耕太郎
写真という抽象物について 写真の規則11 上野修
倉垣卓麿+仙木肇写真展
吉村暢人展『 然』
田村彰英写真展 輝ける誤解をめざして
三橋郁夫写真展
フロッグ・プリントコレクション展
One to Ten PRESENTS
江田康夫
後藤元洋「バカ」と「チープ」が最高ざんス!
田村博 FROGと私
野口賢一郎
デジタル・リアリティへ AMAZING COMPUTING2 森岡祥倫
ウルトラ・アカデミー・レコードコンサート
変換するラジオ「交通するノイズ」4 秋田昌美
ギュレギュレ日誌11 五井毅彦
REPLICA
編集後記
編集人:上野修
編集スタッフ:上野修、津田基、浜田直子、高橋雲平、渕岡康子、吉村暢人
デザイン:斎藤明子、笹谷高弘
発行人:津田基
出版社 publisher:フロッグ/FROG
刊行年 year:1990
ページ数 pages:16
サイズ size:H295×W210 mm
フォーマット format:ソフトカバー/softcover
言語 language:中綴じ/saddle stitch
付属品 attachment:
状態 condition:経年並みです。/good.