1990年代の東京。写真家・児玉房子は当時毎日新聞の文化欄とアサヒグラフの連載を担当していたため、ほぼ毎日街を歩き、人の集まるところに出かけていたという。日常のなんてことのない日々の瞬間ではあるが、被写体の服装や顔、髪型や背景に映り込む建物など、街の目線での雑踏感を記録している点では時代性が感じられる。つくづく人の街並みの変わらないところ、そして変わってしまったところに気付かされる。この時代を実際に生きてきた方々は懐かしさを、また生まれていない方々には新鮮さを感じるかもしれない。
Tokyo in the 1990s. Photographer Kodama Fusako was in charge of the culture column of the Mainichi Shimbun and a serial in Asahi Graph at the time, so she walked the streets almost every day and went to places where people gathered. Although the photos are of ordinary, everyday moments, the era is felt in the way they record the hustle and bustle from the perspective of the city, such as the subjects' clothes, faces, hairstyles, and the buildings reflected in the background. It really makes you realize what has remained the same about the streetscape, and what has changed. Those who actually lived through this era may feel nostalgic, while those who were not born may feel a sense of freshness.
目次
写真
解体する東京 手塚眞
年が若くて血の熱いのが、わたしの罪です 松山巖
東京の破れたひかり、細いひかり 吉増剛造
INDEX
造本者:鈴木一誌+寺井恵司
電算写植:東京写植
手動印字:井上聖昭
印刷所:フクイン
製本所:黒田製本
出版社 publisher:現代書館/Gendai Shokan
刊行年 year:1992
ページ数 pages:54 photos
サイズ size:H225×W157mm
フォーマット format:ハードカバー/hardcover
言語 language:和文/Japanese
付属品 attachment:カバー、帯/dust jacket, wraparound band
状態 condition:カバー、帯少汚れ、少傷み。/slightly damaged on the dust jacket and wraparound band.