1972年に発表した『
写真よさようなら』のあと森山大道は写真に対するリアリティの希薄さから途方にくれていた。その時浮かび上がったのが幼少のころから憧れでもあった北海道という土地と田本研造(1832-1912)や北方写真師の存在。ちょうどそのとき知人の実家の会社寮を紹介してもらい、3ヶ月限定で北海道生活が始まった。そのとき撮影したフィルム約300本のうち、発表されたのは取材費を出してもらっていた「アサヒカメラ」用のごく一部の写真だけだったという。それ以外のイメージはネガ上で流し見る程度で、その後はダンボールの箱の底に眠っていた。本書は30年ぶりに再度それらの中から厳選した写真を収録。重さ5kg越えの圧巻のボリューム。
After "
Farewell Photography" released in 1972, Daido Moriyama was at a loss because of the lack of reality in photography. At that time, what emerged was the land of Hokkaido, which he had longed for since he was a child, and the existence of Kenzo Tamoto (1832-1912) and a northern photographer. At that time, I was introduced to the company dormitory of my acquaintance's parents' house, and I started living in Hokkaido for only three months. At that time, he said that of the 300 films he shot, only a small part of the photographs for the "Asahi Camera" that he had been paid for were released. Other than that, I could only see it on the negative, and after that I slept on the bottom of the cardboard box. This book contains carefully selected photographs from them again for the first time in 30 years. A masterpiece volume that weighs over 5 kg.
プロデューサー:綿谷修
編集:神林豊、大田通貴
装幀:白谷敏夫
1500部発行:Limited edition of 1,500 copies
出版社 publisher:Rat Hole Gallery
刊行年 year:2008
ページ数 pages:665
サイズ size:H370×W285mm
フォーマット format:ハードカバー/hardcover
言語 language:
付属品 attachment:カバー/dust jacket
状態 condition:良好です。/very good.